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    KARMA LTD. EXTENDED CHAPTER #5: BRAUCHEN WIR EINEN LINKEN POPULISMUS?

    Fri 15.06 18:00 // EXHIBITION // ACUD GALERIE
    KARMA LTD. EXTENDED CHAPTER #5: BRAUCHEN WIR EINEN LINKEN POPULISMUS?

    15.06.2018 – 15.07.2018
    ACUD Galerie & ACUD Innenhof
    Veteranenstraße 21, 10119 Berlin
     
    Künstlerinnen/ Künstler: Anne Duk Hee Jordan, Leon Kahane, Margarita Tsomou, Raul Walch, Wermke/Leinkauf und vielen anderen.
    Kuratorinnen: Pauline Doutreluingne und Petra Poelzl (Karma Ltd. Extended)
     
    Bild: „Erdbeerkanone“ von Anne Duk Hee Jordan (2011) (Detail)
     
    „Selten war die Atmosphäre der Welt (insbesondere unseres alten Europas) so vergiftet von Misstrauen, Uneinigkeit und Angst. Mit Unruhe nimmt man jeden Morgen die Zeitung zur Hand, mit einem Seufzer der Erleichterung legt man sie nieder, wenn nichts besonders Gefährliches sich ereignet hat,“ schreibt Stefan Zweig in seinem Text „Die geistige Einheit Europas“ im Jahr 1936. Diese von Zweig gezeichneten Umwälzungen lassen Parallelen zum gegenwärtigen Europa entstehen: Nationales Denken, Abschottung, ein Rückzug auf Tradition und Althergebrachtes. Demagogische Rhetorik in der Politik und damit einhergehende divergente User-Kommentare in den sozialen Netzwerken scheinen vieler Orts salonfähig. Rechtspopulistische Parteien erstarken. „Wir brauchen einen linken Populismus!“ heißt es da in einem Zeitungs-Interview mit der belgischen Politikwissenschaftlerin Chantal Mouffe. Doch würde dieser einen adäquaten Gegenentwurf zum gegenwärtigen neuralgischen Punkt unserer Verfasstheit darstellen? Welche Rückschlüsse aus der Geschichte müssen gezogen werden, um diese rechts/links Dichotomien aufzubrechen? Und wie lässt sich eine politische Zukunft überhaupt denken, in einer Zeit, in der der Ruf nach einer rückwärtsgewandten Politik lauter denn je scheint?
     
    „Brauchen wir einen linken Populismus?“ ist das fünfte Kapitel der kuratorischen Kollaboration Karma Ltd. Extended, welches darauf abzielt in der vorherrschenden gesellschaftlichen Ohnmacht Gegenentwürfe und Gegenbilder zu kreieren. Gemeinsam mit vielen anderen formuliert und diskutiert Karma Ltd. Extended mögliche Alternativen und fordert dazu auf in Komplizenschaft zu gehen, den Moment des Dazwischen-Seins zu überwinden. Das Programm legt seinen Fokus auf aktivistische, performative Handlungen und zeigt diese in Form von Dokumentationen im Ausstellungsraum, als auch verschiedenen Diskussionsformaten im ACUD Kunsthaus. Diese sollen als eine Art Bestandsaufnahme dienen und dazu anregen Lösungsansätze nicht nur zu imaginieren, sondern auch zu prüfen und anzuwenden.
     
    AUSSTELLUNGSERÖFFNUNG
    15. Juni 2018, 18:00 Uhr (ACUD GALERIE, INNENHOF DES ACUD KUNSTHAUSES)
    „Brauchen wir einen linken Populismus?“ mit Arbeiten von Anne Duk Hee Jordan, Leon Kahane,
    Raul Walch und Wermke/Leinkauf
     
    bis 15. Juli | Freitag – Sonntag von 13:00 – 19:00
     
    GATHERING (1)
    15. Juni 2018, 19:00 Uhr (ACUD STUDIO)
    Brauchen wir einen Linken Populismus? mit Leon Kahane, Margarita Tsomou, Raul Walch und vielen
    anderen.
     
    DISKUSSION/ RÜCKBLICK (2)
    23. Juni 2018, TBA (ACUD GALERIE)

    „Jugendbilder“ (2006 – 2018) von und mit Leon Kahane und weiteren.
     
    ASSEMBLY (3)
    08. Juli 2018, 17:00 (ACUD STUDIO)
    „Brauchen wir einen feministischen Populismus?“ mit Margarita Tsomou und vielen anderen
     
    RESUME (4)
    12. Juli 2018, 13:00 – 19:00 (ACUD HOF & ACUD STUDIO)

    „Linker Tisch“ (Food Performance) von Anne Duk Hee Jordan in Kollaboration mit Herbarium Leipzig
     
    Anne Duk Hee Jordan erschafft humorvolle und romantische Maschinen, welche biologische Prozesse und chemische Reaktionen zwischen lebenden Organismen und toten Materialien widerspiegeln, erweitern oder verändern. Wobei ihre Arbeiten zugleich Bezüge zu klassischen Mythen und Poesie entstehen lassen. In Kollaboration mit dem Herbarium Leipzig konzipiert die Künstlerin sogenannte Food Performances, in welchen sie mit längst vergessenen Kräutern, essbaren Duftblumen und Wurzelknollen arbeitet. Für Karma Ltd Extended kreiert die Künstlerin einen „Linken Tisch“: Eine soziale Skulptur, an welcher diskutiert, visioniert und gegessen wird. www.dukhee.de
     
    Leon Kahane spiegelt in seinen Arbeiten historische, politische und ökonomische, aber auch biografische Aspekte wider. Themen wie Diaspora, Migration und Globalisierung stehen nicht zuletzt durch Kahanes Familiengeschichte im Zentrum seines künstlerischen Schaffens. Im Zuge der Ausstellung zeigt er eine Fotoserie, welche in Teilen im Artikel „In den Straßen von Moabit“ (2008) im Wochenmagazin Stern veröffentlicht wurde. „Jugendbilder“ (2006-2018) ist eine Reproduktion dieser Fotografien und des Artikels, in welcher der Künstler einen Rückblick unternimmt und so die Lebensrealitäten junger Migrantinnen und Migranten erneut in den Bereich des Sichtbaren hebt und die Frage nach politischen und sozialen Handlungsräumen dieser aufgreift.
     
    Margarita Tsomou ist griechische Autorin, Verlegerin, Dramaturgin und Kuratorin. Sie gibt das pop-feministische Missy Magazine heraus und schreibt für deutsche Zeitungen und Radio. Ihr jüngstes Projekt war eine Veranstaltungsreihe im diskursiven Programm von Paul B. Preciado an der documenta 14. In diesem Jahr wird ihre Dissertation mit dem Titel „Die Repräsentation der Vielen“ publiziert. Sie gehört dem Verlagskollektiv b_books und der künstlerischen Aktivistinnengruppe Schwabinggrad Ballett an. Im Zuge einer Assembly wird Margarita Tsomou den Begriff des feministischen Populismus aufgreifen und zur Diskussion stellen.
     
    Im Mittelpunkt der Arbeiten von Raul Walch steht immer eine unkonventionelle, künstlerische Auseinandersetzung mit gesellschaftlicher Realität. Die spielerischen Arbeiten und Aktionen von Walch sind oft ephemere und vor allem ortsspezifische Interventionen, die an den unterschiedlichsten Orten der Welt auf ihr Umfeld eingehen: Kontext und Tagespolitik liefern das Rohmaterial für die sozialen Plastiken Walchs. Im Zuge der Ausstellung zeigt der Künstler eine Textil-Installation im Hof des ACUD Kunsthauses, welche an vorhandene Arbeiten des Künstlers anknüpft. http://www.raulwalch.net/
     
    Wermke/Leinkauf beschäftigen sich in ihren Aktionen und Installationen mit den verborgenen Möglichkeiten der Stadt und erkunden die Grenzen des öffentlichen Raums. Mit Hilfe künstlerischer Strategien schaffen sie Irritationen und Störstellen, die eine neue Sicht auf alltägliche Situationen ermöglichen und den öffentlichen Raum als Handlungsfeld aktivieren. Durch die bewusste Überschreitung bestehender Grenzen und Normen stellen sie gängige Verhaltensweisen und Begrenzungen in Frage. Dabei nutzen sie neben ihren eigenen Körpern auch das Material, die Formensprache und die Werkzeuge städtischer Räume, die sich in ihren Videoinstallationen, Filmen, Foto- und Diaarbeiten wiederfinden. http://www.wermke-leinkauf.com
     
    Karma Ltd. Extended ist eine kuratorische Kollaboration zwischen Pauline Doutreluingne und Petra Poelzl, welche sich inhaltlich auf die Verbindungen sowie Auswirkungen des digitalen Wandels auf die politischen, sozialen, ökologischen und ökonomischen Lebensbedingungen der Gegenwart bezieht. In einer Gegenwart, in der das menschliche Vorstellungsvermögen an seine Grenzen stößt, stellt Karma Ltd. Extended die Kraft der Imagination ins Zentrum, um nach alternativen Erzählungen in der Gegenwart und nahen Zukunft zu suchen. Karma Ltd. Extended ist politisch, poetisch, performativ, intersektional feministisch, experimentell und vieles mehr.
     
    Gefördert durch die Senatsverwaltung für Kultur und Europa.
     
    karma-partners-logos-senat
     
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    KARMA LTD. EXTENDED
    CHAPTER #5: DO WE NEED LEFT-WING POPULISM?

    15.06.2018 – 15.07.2018
    ACUD Galerie & ACUD Courtyard
    Artists: Anne Duk Hee Jordan, Leon Kahane, Margarita Tsomou, Raul Walch, Wermke/Leinkauf and
    many more.
    Curators: Pauline Doutreluingne and Petra Poelzl (Karma Ltd. Extended)
     
    “Rarely has the atmosphere of the world (especially our old Europe) been so poisoned by mistrust, disunity and fear. Every morning, with unease, one picks up the newspaper and, with a sigh of relief, lays it down when nothing particularly dangerous has happened,” writes Stefan Zweig in his 1936 text” The Spiritual Unity of Europe.”
     
    Those by Zweig mentioned upheavals show parallels to the present Europe: national thinking, isolation, a withdrawal to tradition and old ways. Demagogic rhetoric in politics and the accompanying outward user comments in social networks seem to be for many socially acceptable. Right-wing populist parties are strengthening. “Wir brauchen einen linken Populismus!“ (Trans.: We need left-wing populism!) says a newspaper interview with Belgian political scientist Chantal Mouffe. But would this be an adequate alternative to the current critical point of our disposition? What conclusions from history must be drawn to break up these right/left dichotomies? And how can a political future be conceived at a time when the call for backwards politics seems louder than ever?
     
    “Brauchen wir einen linken Populismus?“ (Do We Need Left-Wing Populism?) is the fifth chapter of the curatorial collaboration Karma Ltd. Extended, which aims to create counter-images in the prevailing social impotence.
     
    Together with many others, Karma Ltd. Extended formulates and discusses possible alternatives and calls for complicity, to overcome the moment of being in between. The program focuses on activist, performative acts and shows them in the form of documentations in the exhibition space as well as various discussion formats in the ACUD Kunsthaus. These should serve as a kind of inventory and encourage not only to imagine solutions, but also to examine and apply them.
     
    EXHIBITION OPENING
    15th of June 2018, 18:00 (ACUD Galerie & ACUD Courtyard)
    „Brauchen wir einen linken Populismus?“ with works by Anne Duk Hee Jordan, Leon Kahane, Raul Walch and Wermke/Leinkauf
     
    GATHERING (1)
    15th of June 2018, 19:00 (ACUD STUDIO)
    Brauchen wir einen Linken Populismus? with Leon Kahane, Margarita Tsomou, Raul Walch und vielen
    anderen.
     
    DISKUSSION/ RÜCKBLICK (2)
    23rd of June 2018, TBA (ACUD GALERIE)

    „Jugendbilder“ (2006 – 2018) by and with Leon Kahane and others.
     
    ASSEMBLY (3)
    8th of July 2018 (ACUD STUDIO)

    „Brauchen wir einen feministischen Populismus?“ with Margarita Tsomou and many others
     
    RESUME (4)
    12th of July 2018, 13:00 – 19:00 (ACUD HOF & ACUD STUDIO)

    „Linker Tisch“ (Food Performance) by Anne Duk Hee Jordan in collaboration with Herbarium Leipzig
     
    Anne Duk Hee Jordan creates humorous and romantic machines that reflect, enhance or change biological processes and chemical reactions between living organisms and dead materials. Her works give rise to references to classical myths and poetry. In collaboration with Herbarium Leipzig, the artist designs so-called Food Performances, in which she works with long-forgotten herbs, edible fragrance flowers and tubers. For Karma Ltd Extended, the artist creates a “left table”: a social sculpture, open for everyone, where people will discuss, envision and eat. www.dukhee.de
     
    Leon Kahane’s works reflect historical, political and economic as well as biographical aspects. Inspired by his family history, issues such as diaspora, migration and globalization are at the heart of his artistic work. In this exhibition, Kahane shows a series of photos, which were featured in part in the article “In the streets of Moabit” (2008) in the weekly magazine Stern. “Jugendbilder” (2006-2018) is a reproduction of these photographs and of the article in which the artist takes a retrospective look, elevating the realities of the lives of young immigrants back into the realm of the visible, and picking up the question of political and social action spaces.
     
    Margarita Tsomou is a Greek author, publisher, dramaturge and curator. She has been published in the pop-feminist publication Missy Magazine, and she writes for German newspapers and radio. Her most recent project was a series of events in the discursive program of Paul B. Preciado at documenta 14. This year, her dissertation entitled “The Representation of the Many” will be published. She belongs to the publishing collective b_books and the artistic activist group Schwabinggrad Ballett. As part of an assembly, Margarita Tsomou will introduce and open a discussion on the notion of feminist populism.
     
    The focus of Raul Walch’s work is an unconventional, artistic examination of social reality. The playful works and actions of Walch are often ephemeral and, above all, site-specific interventions that respond to their environment in the most diverse places of the world: context and daily politics provide the raw material for the social sculptures of Walch. In the course of the exhibition, the artist shows a textile installation in the courtyard of the ACUD Kunsthaus, which builds on existing works by the artist. http://www.raulwalch.net/
     
    In their actions and installations, Wermke / Leinkauf explore the hidden possibilities of the city and explore the boundaries of public space. With the help of artistic strategies, they create irritations and impurities that enable a new view of everyday situations and activate public space as a field of action. By deliberately exceeding existing boundaries and norms, they challenge common behaviors and limitations. In addition to their own bodies, they also use material, the language of forms and the tools of urban spaces, which can be found in their video installations, films, photo and slide work. http://www.wermke-leinkauf.com
     
    karma-partners-logos-senat

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    ACUD FLOHMARKT

    Sun 24.06 10:00 // MARKET // ACUD BACKYARD
    ACUD FLOHMARKT

    *English Version below*
     
    Kommt und trinkt eine Limonade, esst ein Stück Kuchen, kauft schöne Klamotten, findet Neues und Altes.
     
    //
     
    DJ-SETS // 14H
     
    DISTINCTIVE JUN
    https://soundcloud.com/distinctivejun
     
    NEVEREST
    https://soundcloud.com/never-est
     
    //
     
    Jeden zweiten Sonntag 10 – 17H
     
    //
     
    Ihr möchtet etwas verkaufen?
     
    E-Mail an: fleamarket@acudmachtneu.de
     
    Preis: 10€ pro Meter
     
    Nächste Termine:
     
    24. Juni
    8. Juli
    5. August
    19. August
    2. September
     
    //
     
    Come and drink a lemonade, eat a piece of cake, buy nice clothes or find new and old subjects.
     
    //
     
    DJ-SETS // 14H
     
    DISTINCTIVE JUN
    https://soundcloud.com/distinctivejun
     
    NEVEREST
    https://soundcloud.com/never-est
     
    //
     
    Every second Sunday 10 – 17H

     
    //
     
    You want to sell something?
     
    Mail to: fleamarket@acudmachtneu.de
     
    Price: 10€ per meter
     
    Upcoming dates:
     
    24. June
    8. July
    5. August
    19. August
    2. September

     
    //
     
    SO 24.6 // 10-17H
    ACUD BACKYARD // FLEA MARKET
    ACUD FLOHMARKT
    trinkt eine limonade, esst ein stück kuchen, kauft schöne klamotten, findet neues und altes
    FB Event

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    SOUNDING IMAGES #14:  RISK ELEMENT - SELECTED FILMS BY VIVIENNE DICK AND ARTIST TALK

    Sun 24.06 19:30 // SCREENING, TALK // ACUD STUDIO
    SOUNDING IMAGES #14: RISK ELEMENT – SELECTED FILMS BY VIVIENNE DICK AND ARTIST TALK

    SOUNDING IMAGES #14:
     
    Risk Element: Selected Films by Vivienne Dick and Artist Talk
     
    With an introduction by Itty Minchesta
     
    //
     
    ABOUT
      
    RISK ELEMENT: VIVIENNE DICK
    Selected Films 1979 – 2017 and artist talk
    Vivienne Dick describes her filmmaking as ‘quite loose’ in her method – she is always leaving the door open for chance, ‘allowing things to happen’ and embracing an ‘risk element’ or even ‘vulnerability’. She achieves this by not working with a script, nevertheless rigorously plans the process and has clear ideas that she wants to explore while leaving enough space and time to ensure that something unexpected can enter. She also often works collectively, approaching the film in a collaborative way and invites those she is working with to participate. As she is interested in the different ways people present themselves to the camera and how this can shift within the shot (a vulnerability exposed or an internal focus, a performing of what someone wants to project) many of her films are also portraits of people and everyday life and their relationships to their environment and are almost documentary. At the same time s she uses highly artificial lightning, strong colour, costumes and a fixed camera. There are sudden jumps to different situations, different places, different times.
     
    “I feel like we have to do a whole lot of these films, because this is, I want this to be my show. I want… I want everything I say to keep. Like my whole life now is trying to just talk, I just want to talk and get up on a stage and just talk and that’s my show. I want to take photographs too. I want people to take all these chances…”
     
    (Beate Nilsen in Guerrillère Talks)
     
    //
     
    Guerillère Talks, USA, 1978, 25 Min., OV, DVD, Regie: Vivienne Dick, mit:  Adele Bertei, Nina Canal, Lydia Lunch, Ikue Mori, Beate Nilsen, Anya Phillips, Pat Place
     
    3 ½ minutes of real time for each (No-Wave) protagonist, each woman, each performance, each self-presentation, each interaction with the camera and her being rather ‘partner in crime’ than voyeuristic.
     
    “Dick’s first film consists of eight unedited rolls of super-8 sound footage (…) by juxtaposing various examples of female self-definition against the backdrop of a decaying social order, the film is also the rehearsal and paradigm for Dick’s subsequent work.” –Jim Hoberman, October issue 20, Spring 1982
     
    Like Dawn to Dust, USA 1983, 7 Min., OV, DVD, Regie: Vivienne Dick, mit Lydia Lunch
    Lydia Lunch in an Irish bog, lamentating the difficulties of human interactions.
     
    The Irreducible Difference of the Other, 2013, 27 Min., HDV,  D: V. Dick, with Olwen Fouéré
    ‘A mouthful of a title’ as V.Dick calls it in her own words, this film examines a world orientated towards war, terror, and consumption with Franco-Irish actress Olwen Fouéré inhabiting the two personas of Antonin Artaud and Russian poet Anna Akhmatova. In referencing key historical moments, such as mass marches against  the Iraq war, the Arab Spring and recent anti- austerity protests, the film proclaims the desire a more balanced world, which might  lead to a renewal of relationship on both a personal and global level.
     
    Red Moon Rising, 15 mins,  2015, 15 Min., HDV,  D: V. Dick
    Female performers engage in movement and voice improvisations that move beyond conventional rules of communication, and question the validity of language as an adequate carrier of experience. Nature appears sublime, and delicate black and white imagery rhythmically punctuates wildly-lit coloured settings (immablog.org).
     
    A celebration of the carnivalesque, through dance, performance and the spoken word. A red moon is both a beacon, and a warning!!
     
    //
     
    VIVIENNE DICK
    … was born in Donegal in 1950 and studied at University College, Dublin. Between 1977 – 1982 she lived in New York, part of a group of filmmakers whose affiliation to the music and aesthetic of punk became known as ‘New Wave’. Working mainly on Super 8, Dick’s films from this period feature many musicians from the punk movement in NY with performances and music from Lydia Lunch, James Chance, Pat Place, Adele Bertei, and Ikue Mori. Dick returned to Ireland in 1982 and then to London in 1985, where she was a member of The London Filmmakers Coop for many years and produced a number of films in 16mm, and in video. Her films have been screened at cinemas, museums and film festivals internationally, including Tate Britain, Moma and the Whitney in New York, IMMA in Dublin, and the Edinburgh and Berlin Film Festivals. She lives in Dublin, Ireland, and continues to make films. Her films are distributed via lux.org.
     
    //
     
    In cooperation with B-Movie Hamburg
    B-Movie will have its monthly focus on Vivienne Dick
    https://www.b-movie.de/
     
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    The series SOUNDING IMAGES focuses on different approaches to documenting and visualizing musical performances, scenes and movements as well as close collaborations between filmmakers and composers, including soundtracks. The aim of it is to open up a wide range of perspectives on the interrelation of music, experimental filmmaking, and video art, including issues regarding race, class, sexuality and gender. Invited guests will discuss selected works and a short introduction to each screening will provide background information, sometimes a Q&A will follow. Sounding Images is organized by Fiona McGovern.
    https://soundingimages.blog/
     
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    SO 24.6 // 19H30 // 6-8€
    ACUD STUDIO // SCREENING + TALK
    SOUNDING IMAGES #14:
    RISK ELEMENT: SELECTED FILMS BY VIVIENNE DICK AND ARTIST TALK

    with an introduction by itty minchesta
    FB Event

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    DANIEL BLUMBERG

    Sun 24.06 20:00 // CONCERT // ACUD CLUB
    DANIEL BLUMBERG

    Acud Macht Neu presents: The visual artist from London is presenting songs from his new album “minus” which marries raw songwriting with free-music ethos.
     
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    LINE-UP
     
    DANIEL BLUMBERG [Mute Records, UK]
    Over the past decade Daniel Blumberg has released an extensive catalogue of music under different names (Yuck, Hebronix), while forging ongoing collaborations with musicians, writers and filmmakers such as Neil Hagerty, David Toop, Low, Silver Jews, Lambchop, Jad Fair and Brady Corbet. He is a prolific visual artist, described by Hans Ulrich Obrist as “one of London’s most exciting emerging new artists”. Most recently Blumberg has been playing and recording at London’s Cafe Oto, working intensively with a core group of improvisers consisting of violinist Billy Steiger, saxophonist Seymour Wright, double bassist Tom Wheatley and cellist Ute Kanngiesser.
     
    These regular sessions have culminated in the release of his debut eponymous record Minus on Mute Records (May 2018). Minus is a powerful and highly personal work, one that weds a free-music ethos to the rawest emotional songwriting. Live the material is radically reimagined from show to show, with a rotating cast of players pushing Blumberg’s fragile songforms to their limits.
    https://youtu.be/7ZWvutDiEpM
    https://youtu.be/DL68Kl3dDjw

     
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    SUPPORT: TBA
     
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    SO 24.6 // 20H
    ACUD CLUB // CONCERT
    DANIEL BLUMBERG + TBA
    presenting songs from his new album “minus” which marries raw songwriting with free-music ethos
    FB Event

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