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DER LINKE TISCH VON ANNE DUK HEE JORDAN

Thu 12.07 to Thu 12.07 // PERFORMANCE // ACUD GALERIE
DER LINKE TISCH VON ANNE DUK HEE JORDAN

IN KOLLABORATION MIT HERBARIUM LEIPZIG
 
Donnerstag, 12.07.2018 von 13-19H
 
Eine soziale Skulptur im Rahmen der Ausstellung
CHAPTER #5: BRAUCHEN WIR EIN LINKEN POPULISMUS?
Kuratiert von KARMA LTD EXTENDED @ ACUD MACHT NEU
 
Eintritt frei
 
English version below
 
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Anne Duk Hee Jordan (www.dukhee.de) erschafft humorvolle und romantische Maschinen, welche biologische Prozesse und chemische Reaktionen zwischen lebenden Organismen und toten Materialien widerspiegeln, erweitern oder verändern. Wobei Jordans Arbeiten zugleich Bezüge zu klassischen Mythen und Poesie entstehen lassen. Unter dem Titel Into the Wild konzipiert die Künstlerin in Kollaboration mit dem Herbarium Leipzig Food Performances. Die Protagonisten der sozialen Esserfahrung sind längst vergessene Kräuter und Gemüsesorten, die Jordan in eine essbare Skulptur transformiert. Die Künstlerin zeigt so Alternativen der pflanzlichen Fülle auf, die in Zeiten des Klimawandels und globaler Migration, auf die Grundlagen des ökologischen Kreislaufs zurückgehen. Die Besucher sind eingeladen sich auf eine genussvolle Abenteuerreise der eigenen Wahrnehmung zu begeheben und die dargebotenen Früchte zu verzehren. Jordans letzte epische Performance war das Eröffnungsdinner der Riga Biennale 2018 (kuratiert von Katarina Gregos und Solvej Olvesen), an welchem zweihundert geladene Gäste an einem komplett verzehrbaren Tisch Platz nahmen.
 
Für Karma Ltd Extended kreiert die Künstlerin einen Linken Tisch: eine soziale Skulptur, die für alle offen ist. Menschen verschiedenen Alters und Backgrounds sind eingeladen an dem Tisch Platz zu nehmen, gemeinsam zu essen, gemeinsam zu philosophieren und zu diskutieren. Der Linke Tisch stellt eine lukullische Heterotopie dar und beschäftigt sich mit Themen wie Hunger, Nahrung und deren Auswirkungen auf sozialer, ökonomischer und politischer Ebene. Ein Beispiel ist die Kartoffel, sie verkörpert als kulinarische Einheit nicht nur eine große Palette von Symbolen, Regeln und Ritualen, sondern fungiert auch als tradierte Speise einer gesamten Kultur, deren Ausgangspunkt ein Spielfeld ist, das kreuz und quer begehbar ist. Wo die Kartoffel sich in Deutschland als hybride, einheimisch gewordene Frucht im Laufe der Geschichte behaupten konnte und sogar eine symbolträchtige Rolle übernahm, hat sie anderen Länder zu Hungersnöten geführt.
 
Ausgehend von diesem von Jordan geschaffenen haptischen und sinnlichen Erfahrungsraum, werden wir am Donnerstag, dem 12. Juli von 13 bis 19 Uhr im Acud Hinterhof gemeinsam mit den Künstlerinnen, Künstlern und Ihnen über die politischen, sozialen und ökonomischen Alternativen unserer Zeit diskutieren.
 
Reservierung via karma@acudmachtneu.de wird empfohlen.
 
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English version
 
LEFT-WING TABLE by ANNE DUK HEE JORDAN
IN COLLABORATION with HERBARIUM LEIPZIG

 
Thursday, 12.07.2018 from 13-19H
 
A social sculpture in the course of the exhibiton CHAPTER #5: DO WE NEED A LEFT-WING POPULISM?
Curated by KARMA LTD EXTENDED @ ACUD MACHT NEU
 
Free entrance
 
The visual and food artist Anne Duk Hee Jordan creates humorous and romantic machines that reflect, enhance or change biological processes and chemical reactions between living organisms and dead materials. Her work references classical myths and poetry. In collaboration with Herbarium Leipzig, Jordan designs food performances called Into the Wild, in which she presents a table of long forgotten herbs, edible fragrance flowers, and ancient root knots. The protagonists of this social food experience are forgotten herbs and vegetables, which Jordan transforms into an edible sculpture and accompanying dishes served at the table. Jordan presents an alternative of vegetal abundance that goes back to the basics of the ecological cycle, in times of climate change and global migration. The visitors are invited to take part in an enjoyable adventure of their own perception and to consume in direct access to the presented fruits. Jordans last epic performance was the opening dinner of the Riga Biennale 2018 for 200 invited guests on a entirely edible table.
 
For Karma Ltd Extended, the artist creates a Left-Wing Table (Linker Tisch): a social sculpture, open for everyone, where people will discuss, envision and eat. The Left-wing Table becomes a lavish heterotopy and brings at the same time ecological and socio-political issues to the table, such as the topic of hunger and food and their socio-political and ecological impact. Like for instance the potato, which as a culinary unit not only embodies a wide range of symbols, rules and rituals, but also functions as the traditional staple food for an entire culture. Where the potato has been able to assert itself in Germany as a hybrid, as a native throughout history and even assumed as a symbolic role, it has led to famine and war in other countries. Be sure not to miss this unique experience on thursday July 12th from 1pm to 7pm in the Acud Courtyard.
 
It is recommended to reserve a spot at karma@acudmachtneu.de
 
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Photocredit: Into The Wild, Berlin Food Art Week, Nicolas Jardry
 
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Funded by Berlin Senate Department for Culture and Europe
 
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KARMA LTD. EXTENDED CHAPTER #5: BRAUCHEN WIR EINEN LINKEN POPULISMUS?

Fri 15.06 to Sun 15.07 // EXHIBITION // ACUD GALERIE
KARMA LTD. EXTENDED CHAPTER #5: BRAUCHEN WIR EINEN LINKEN POPULISMUS?

15.06.2018 – 15.07.2018
ACUD Galerie & ACUD Innenhof
Veteranenstraße 21, 10119 Berlin
 
Künstlerinnen/ Künstler: Anne Duk Hee Jordan, Leon Kahane, Margarita Tsomou, Raul Walch, Wermke/Leinkauf und vielen anderen.
Kuratorinnen: Pauline Doutreluingne und Petra Poelzl (Karma Ltd. Extended)
 
Bild: „Erdbeerkanone“ von Anne Duk Hee Jordan (2011) (Detail)
 
„Selten war die Atmosphäre der Welt (insbesondere unseres alten Europas) so vergiftet von Misstrauen, Uneinigkeit und Angst. Mit Unruhe nimmt man jeden Morgen die Zeitung zur Hand, mit einem Seufzer der Erleichterung legt man sie nieder, wenn nichts besonders Gefährliches sich ereignet hat,“ schreibt Stefan Zweig in seinem Text „Die geistige Einheit Europas“ im Jahr 1936. Diese von Zweig gezeichneten Umwälzungen lassen Parallelen zum gegenwärtigen Europa entstehen: Nationales Denken, Abschottung, ein Rückzug auf Tradition und Althergebrachtes. Demagogische Rhetorik in der Politik und damit einhergehende divergente User-Kommentare in den sozialen Netzwerken scheinen vieler Orts salonfähig. Rechtspopulistische Parteien erstarken. „Wir brauchen einen linken Populismus!“ heißt es da in einem Zeitungs-Interview mit der belgischen Politikwissenschaftlerin Chantal Mouffe. Doch würde dieser einen adäquaten Gegenentwurf zum gegenwärtigen neuralgischen Punkt unserer Verfasstheit darstellen? Welche Rückschlüsse aus der Geschichte müssen gezogen werden, um diese rechts/links Dichotomien aufzubrechen? Und wie lässt sich eine politische Zukunft überhaupt denken, in einer Zeit, in der der Ruf nach einer rückwärtsgewandten Politik lauter denn je scheint?
 
„Brauchen wir einen linken Populismus?“ ist das fünfte Kapitel der kuratorischen Kollaboration Karma Ltd. Extended, welches darauf abzielt in der vorherrschenden gesellschaftlichen Ohnmacht Gegenentwürfe und Gegenbilder zu kreieren. Gemeinsam mit vielen anderen formuliert und diskutiert Karma Ltd. Extended mögliche Alternativen und fordert dazu auf in Komplizenschaft zu gehen, den Moment des Dazwischen-Seins zu überwinden. Das Programm legt seinen Fokus auf aktivistische, performative Handlungen und zeigt diese in Form von Dokumentationen im Ausstellungsraum, als auch verschiedenen Diskussionsformaten im ACUD Kunsthaus. Diese sollen als eine Art Bestandsaufnahme dienen und dazu anregen Lösungsansätze nicht nur zu imaginieren, sondern auch zu prüfen und anzuwenden.
 
AUSSTELLUNGSERÖFFNUNG
15. Juni 2018, 18:00 Uhr (ACUD GALERIE, INNENHOF DES ACUD KUNSTHAUSES)
„Brauchen wir einen linken Populismus?“ mit Arbeiten von Anne Duk Hee Jordan, Leon Kahane,
Raul Walch und Wermke/Leinkauf
 
bis 15. Juli | Freitag – Sonntag von 13:00 – 19:00
 
GATHERING (1)
15. Juni 2018, 19:00 Uhr (ACUD STUDIO)
Brauchen wir einen Linken Populismus? mit Leon Kahane, Margarita Tsomou, Raul Walch und vielen
anderen.
 
DISKUSSION/ RÜCKBLICK (2)
23. Juni 2018, TBA (ACUD GALERIE)

„Jugendbilder“ (2006 – 2018) von und mit Leon Kahane und weiteren.
 
ASSEMBLY (3)
08. Juli 2018, 17:00 (ACUD STUDIO)
„Brauchen wir einen feministischen Populismus?“ mit Margarita Tsomou und vielen anderen
 
RESUME (4)
12. Juli 2018, 13:00 – 19:00 (ACUD HOF & ACUD STUDIO)

„Linker Tisch“ (Food Performance) von Anne Duk Hee Jordan in Kollaboration mit Herbarium Leipzig
 
Anne Duk Hee Jordan erschafft humorvolle und romantische Maschinen, welche biologische Prozesse und chemische Reaktionen zwischen lebenden Organismen und toten Materialien widerspiegeln, erweitern oder verändern. Wobei ihre Arbeiten zugleich Bezüge zu klassischen Mythen und Poesie entstehen lassen. In Kollaboration mit dem Herbarium Leipzig konzipiert die Künstlerin sogenannte Food Performances, in welchen sie mit längst vergessenen Kräutern, essbaren Duftblumen und Wurzelknollen arbeitet. Für Karma Ltd Extended kreiert die Künstlerin einen „Linken Tisch“: Eine soziale Skulptur, an welcher diskutiert, visioniert und gegessen wird. www.dukhee.de
 
Leon Kahane spiegelt in seinen Arbeiten historische, politische und ökonomische, aber auch biografische Aspekte wider. Themen wie Diaspora, Migration und Globalisierung stehen nicht zuletzt durch Kahanes Familiengeschichte im Zentrum seines künstlerischen Schaffens. Im Zuge der Ausstellung zeigt er eine Fotoserie, welche in Teilen im Artikel „In den Straßen von Moabit“ (2008) im Wochenmagazin Stern veröffentlicht wurde. „Jugendbilder“ (2006-2018) ist eine Reproduktion dieser Fotografien und des Artikels, in welcher der Künstler einen Rückblick unternimmt und so die Lebensrealitäten junger Migrantinnen und Migranten erneut in den Bereich des Sichtbaren hebt und die Frage nach politischen und sozialen Handlungsräumen dieser aufgreift.
 
Margarita Tsomou ist griechische Autorin, Verlegerin, Dramaturgin und Kuratorin. Sie gibt das pop-feministische Missy Magazine heraus und schreibt für deutsche Zeitungen und Radio. Ihr jüngstes Projekt war eine Veranstaltungsreihe im diskursiven Programm von Paul B. Preciado an der documenta 14. In diesem Jahr wird ihre Dissertation mit dem Titel „Die Repräsentation der Vielen“ publiziert. Sie gehört dem Verlagskollektiv b_books und der künstlerischen Aktivistinnengruppe Schwabinggrad Ballett an. Im Zuge einer Assembly wird Margarita Tsomou den Begriff des feministischen Populismus aufgreifen und zur Diskussion stellen.
 
Im Mittelpunkt der Arbeiten von Raul Walch steht immer eine unkonventionelle, künstlerische Auseinandersetzung mit gesellschaftlicher Realität. Die spielerischen Arbeiten und Aktionen von Walch sind oft ephemere und vor allem ortsspezifische Interventionen, die an den unterschiedlichsten Orten der Welt auf ihr Umfeld eingehen: Kontext und Tagespolitik liefern das Rohmaterial für die sozialen Plastiken Walchs. Im Zuge der Ausstellung zeigt der Künstler eine Textil-Installation im Hof des ACUD Kunsthauses, welche an vorhandene Arbeiten des Künstlers anknüpft. http://www.raulwalch.net/
 
Wermke/Leinkauf beschäftigen sich in ihren Aktionen und Installationen mit den verborgenen Möglichkeiten der Stadt und erkunden die Grenzen des öffentlichen Raums. Mit Hilfe künstlerischer Strategien schaffen sie Irritationen und Störstellen, die eine neue Sicht auf alltägliche Situationen ermöglichen und den öffentlichen Raum als Handlungsfeld aktivieren. Durch die bewusste Überschreitung bestehender Grenzen und Normen stellen sie gängige Verhaltensweisen und Begrenzungen in Frage. Dabei nutzen sie neben ihren eigenen Körpern auch das Material, die Formensprache und die Werkzeuge städtischer Räume, die sich in ihren Videoinstallationen, Filmen, Foto- und Diaarbeiten wiederfinden. http://www.wermke-leinkauf.com
 
Karma Ltd. Extended ist eine kuratorische Kollaboration zwischen Pauline Doutreluingne und Petra Poelzl, welche sich inhaltlich auf die Verbindungen sowie Auswirkungen des digitalen Wandels auf die politischen, sozialen, ökologischen und ökonomischen Lebensbedingungen der Gegenwart bezieht. In einer Gegenwart, in der das menschliche Vorstellungsvermögen an seine Grenzen stößt, stellt Karma Ltd. Extended die Kraft der Imagination ins Zentrum, um nach alternativen Erzählungen in der Gegenwart und nahen Zukunft zu suchen. Karma Ltd. Extended ist politisch, poetisch, performativ, intersektional feministisch, experimentell und vieles mehr.
 
Gefördert durch die Senatsverwaltung für Kultur und Europa.
 
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KARMA LTD. EXTENDED
CHAPTER #5: DO WE NEED LEFT-WING POPULISM?

15.06.2018 – 15.07.2018
ACUD Galerie & ACUD Courtyard
Artists: Anne Duk Hee Jordan, Leon Kahane, Margarita Tsomou, Raul Walch, Wermke/Leinkauf and
many more.
Curators: Pauline Doutreluingne and Petra Poelzl (Karma Ltd. Extended)
 
“Rarely has the atmosphere of the world (especially our old Europe) been so poisoned by mistrust, disunity and fear. Every morning, with unease, one picks up the newspaper and, with a sigh of relief, lays it down when nothing particularly dangerous has happened,” writes Stefan Zweig in his 1936 text” The Spiritual Unity of Europe.”
 
Those by Zweig mentioned upheavals show parallels to the present Europe: national thinking, isolation, a withdrawal to tradition and old ways. Demagogic rhetoric in politics and the accompanying outward user comments in social networks seem to be for many socially acceptable. Right-wing populist parties are strengthening. “Wir brauchen einen linken Populismus!“ (Trans.: We need left-wing populism!) says a newspaper interview with Belgian political scientist Chantal Mouffe. But would this be an adequate alternative to the current critical point of our disposition? What conclusions from history must be drawn to break up these right/left dichotomies? And how can a political future be conceived at a time when the call for backwards politics seems louder than ever?
 
“Brauchen wir einen linken Populismus?“ (Do We Need Left-Wing Populism?) is the fifth chapter of the curatorial collaboration Karma Ltd. Extended, which aims to create counter-images in the prevailing social impotence.
 
Together with many others, Karma Ltd. Extended formulates and discusses possible alternatives and calls for complicity, to overcome the moment of being in between. The program focuses on activist, performative acts and shows them in the form of documentations in the exhibition space as well as various discussion formats in the ACUD Kunsthaus. These should serve as a kind of inventory and encourage not only to imagine solutions, but also to examine and apply them.
 
EXHIBITION OPENING
15th of June 2018, 18:00 (ACUD Galerie & ACUD Courtyard)
„Brauchen wir einen linken Populismus?“ with works by Anne Duk Hee Jordan, Leon Kahane, Raul Walch and Wermke/Leinkauf
 
GATHERING (1)
15th of June 2018, 19:00 (ACUD STUDIO)
Brauchen wir einen Linken Populismus? with Leon Kahane, Margarita Tsomou, Raul Walch und vielen
anderen.
 
DISKUSSION/ RÜCKBLICK (2)
23rd of June 2018, TBA (ACUD GALERIE)

„Jugendbilder“ (2006 – 2018) by and with Leon Kahane and others.
 
ASSEMBLY (3)
8th of July 2018 (ACUD STUDIO)

„Brauchen wir einen feministischen Populismus?“ with Margarita Tsomou and many others
 
RESUME (4)
12th of July 2018, 13:00 – 19:00 (ACUD HOF & ACUD STUDIO)

„Linker Tisch“ (Food Performance) by Anne Duk Hee Jordan in collaboration with Herbarium Leipzig
 
Anne Duk Hee Jordan creates humorous and romantic machines that reflect, enhance or change biological processes and chemical reactions between living organisms and dead materials. Her works give rise to references to classical myths and poetry. In collaboration with Herbarium Leipzig, the artist designs so-called Food Performances, in which she works with long-forgotten herbs, edible fragrance flowers and tubers. For Karma Ltd Extended, the artist creates a “left table”: a social sculpture, open for everyone, where people will discuss, envision and eat. www.dukhee.de
 
Leon Kahane’s works reflect historical, political and economic as well as biographical aspects. Inspired by his family history, issues such as diaspora, migration and globalization are at the heart of his artistic work. In this exhibition, Kahane shows a series of photos, which were featured in part in the article “In the streets of Moabit” (2008) in the weekly magazine Stern. “Jugendbilder” (2006-2018) is a reproduction of these photographs and of the article in which the artist takes a retrospective look, elevating the realities of the lives of young immigrants back into the realm of the visible, and picking up the question of political and social action spaces.
 
Margarita Tsomou is a Greek author, publisher, dramaturge and curator. She has been published in the pop-feminist publication Missy Magazine, and she writes for German newspapers and radio. Her most recent project was a series of events in the discursive program of Paul B. Preciado at documenta 14. This year, her dissertation entitled “The Representation of the Many” will be published. She belongs to the publishing collective b_books and the artistic activist group Schwabinggrad Ballett. As part of an assembly, Margarita Tsomou will introduce and open a discussion on the notion of feminist populism.
 
The focus of Raul Walch’s work is an unconventional, artistic examination of social reality. The playful works and actions of Walch are often ephemeral and, above all, site-specific interventions that respond to their environment in the most diverse places of the world: context and daily politics provide the raw material for the social sculptures of Walch. In the course of the exhibition, the artist shows a textile installation in the courtyard of the ACUD Kunsthaus, which builds on existing works by the artist. http://www.raulwalch.net/
 
In their actions and installations, Wermke / Leinkauf explore the hidden possibilities of the city and explore the boundaries of public space. With the help of artistic strategies, they create irritations and impurities that enable a new view of everyday situations and activate public space as a field of action. By deliberately exceeding existing boundaries and norms, they challenge common behaviors and limitations. In addition to their own bodies, they also use material, the language of forms and the tools of urban spaces, which can be found in their video installations, films, photo and slide work. http://www.wermke-leinkauf.com
 
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KARMA LTD. EXTENDED  CHAPTER #4: POST-INTERNET MYTHOLOGIES

Fri 08.06 to Sun 10.06 // EXHIBITION // ACUD GALERIE
KARMA LTD. EXTENDED CHAPTER #4: POST-INTERNET MYTHOLOGIES

Karma Ltd. Extended presents POST-INTERNET MYTHOLOGIES, the fourth chapter of the curatorial collaboration @ Acud Galerie in co-operation with Torstraßen Festival.
 
DEUTSCHE VERSION SIEHE UNTEN
 
FR 08.06.2018 from 20:00 – 00:00
OPENING Video Installation // FB Event
 
SA 09.06.2018 from 14:00 – 00:00
Video Installation and Live Performance with Beio, China Yu and Felix-Florian Tödtloff
 
SO 10.06.2018 from 13.00-19.00
Video Installation / 17:00 Artist Talk with Tianzhuo Chen. Moderation: Petra Poelzl
 
Within the smoke of the fog machines, divine iconography meets throbbing beats. Strobe light encounters naked skin. Buddhist cosmology meets the codes of the global internet culture. The boundary-breaking works likewise reminiscent of drug-fueled reverie in an underground club as it is of a yoga retreat in India’s Varanasi.
 
The overlapping aesthetics of Tianzhuo Chen’s theatre performances, video installations and sculptures are infused with the iconographic vocabulary of divinities, ceremonies, and rituals of a variety of cultures. Blending, among others, references to Japanese theater and dance forms such as butoh and kabuki, but also to the sounds, symbols, and hedonism of a global youth culture. Tianzhuo Chen creates experiential spaces that are as sensual as they are grotesque. They seem to be free of the social, political, cultural, and religious structures and borders of the era. Stereotypical imagery is taken in hand in order to break it open, dissect it and put it back together. Within this Post Internet intoxication, a campy bricolage reveals a globally inspired self-portrait between commerce, kitsch, spirituality and the apocalypse.
 
In the course of Chapter #4, Karma Ltd. Extended in cooperation with Torstraßen Festival invited Tianzhuo Chen together with his performers Beio and China Yu to take over ACUD Galerie for three days. Alongside chosen video works on display, Tianzhuo Chen is going to develop a site-specific and newly commissioned durational performance piece.
 
Tianzhuo Chen lives and works in Beijing and Shanghai. After his studies at the Saint Martins College, he made a name of himself as a visual artist. Alongside the foundation of his Party and Fashion label Asian Dope Boys, his theatre performances also became well known. In Ishvara or An Atypical Brain Damage, which were presented at Wiener Festwochen (Vienna), steirischer herbst (Graz) and Kampnagel (Hamburg) amongst others, he collaborated with musicians such as Aisha Devi, Dis Fig and Kakushin Nishihara. Currently, Tianzhuo Chen is working on a new music clip for Aisha Devi, while An Atypical Brain Damage continues touring.
 
Karma Ltd. Extended is a curatorial collaboration between Pauline Doutreluingne and Petra Poelzl that refers to the connections and effects of the digital transformation on the political, social, ecological and economic living conditions of the present. It puts the human imagination centerfold by focusing on artistic narratives about future possibilities of coexistence. In their research, the curators search for artistic trajectories and visions that broaden our senses for unexpected fantasies. They focus on the acting subject and design a wide variety of counter-perspectives and alternatives. Karma Ltd. Extended is political, poetic, performative, intersectional-feminist, experimental and much more.
 
Karma Ltd. Extended is funded by Senatsverwaltung für Kultur und Europa. Chapter #4: Post-Internet Mythologies is a cooperation with Torstraßen Festival.
 
Curated by Pauline Doutreluingne and Petra Poelzl
Exhibition Design: Torsten Oetken
Curatorial Assistant: Camila Palomino
Curatorial Interns: Hazal Kaygusuz and Diane Esnault
Production: Silvia Prolunghi
Make up: Servullo Mendez
 
Acud Galerie, Veteranenstraße 21, 10119 Berlin
For press inquiries: karmapress@acudmachtneu.com
 
Picture taken from An Atypical Brain Damage. Credits: Peiyu Shen
 
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Im Rauch der Nebelmaschine treffen göttliche Ikonografien auf pumpende Beats. Stroboskoplichter auf nackte Haut. Buddhistische Kosmologie wird mit den Codes der globalen Internet-Kultur vermengt.  Das grenzüberschreitende künstlerische Werk von Tianzhuo Chen erinnert zugleich an einen Drogenrausch im Underground-Club sowie an einen Retreat im indischen Varanasi.
 
In der sich überlagernden Ästhetik der Bühnenperformances, Skulpturen und Videoarbeiten des Künstlers ist ein ikonographisches Vokabular aus Gottheiten, Zeremonien und Ritualen diverser Kulturkreise zu finden, die sich unter anderem mit Anleihen aus japanischen Theater- und Tanzformen wie Butoh oder Kabuki, aber auch mit Sounds, Symboliken und dem Hedonismus einer weltumspannenden Jugendkultur vermengen. Tianzhuo Chen schafft sinnliche und gleichermaßen groteske Erfahrungsräume, die von den sozialen, politischen, kulturellen und religiösen Strukturen und Grenzen der Zeit befreit zu sein scheinen. Stereotypische Bildwelten werden aufgebrochen, seziert und erneut zusammengesetzt. Im Post-Internet Rausch entsteht eine campy Bricolage – ein global inspiriertes Selbstportrait, das zwischen Kommerz, Kitsch, Spiritualität und Apokalypse changiert.
 
Im Zuge des vierten Kapitels hat Karma Ltd. Extended in Kooperation mit dem Torstraßen Festival Tianzhuo Chen eingeladen, die ACUD Galerie für die Dauer von drei Tagen zu bespielen. Neben Videoarbeiten wird der Künstler, gemeinsam mit den beiden Performern Beio und China Yu, eine für den Raum konzipierte durational Performance erarbeiten.
 
Tianzhuo Chen lebt und arbeitet in Beijing und Shanghai. Nach seinem Studium am Sankt Martins College machte er sich zunächst als bildender Künstler einen Namen. Neben der Gründung seines Party- und Modelabels Asian Dope Boys, lassen auch seine Bühnenarbeiten aufhorchen. In Ishvara oder An Atypical Brain Damage, welche unter anderem auf den Wiener Festwochen, dem steirischen Herbst (Graz) oder am Kampnagel (Hamburg) gezeigt wurden, kollaboriert der Künstler mit Musikerinnen wie Aisha Devi, Dis Fig und Kakushin Nishihara. Derzeit arbeitet Tianzhuo Chen erneut an einem Musikvideo für die Musikerin Aisha Devi, während An Atypical Brain Damage weiterhin durch die europäische Theater- und Festivallandschaft tourt.
 
Karma Ltd. Extended ist eine kuratorische Kollaboration zwischen Pauline Doutreluingne und Petra Poelzl, welche sich inhaltlich mit den Verbindungen sowie Auswirkungen des digitalen Wandels auf die politischen, sozialen, ökologischen und ökonomischen Lebensbedingungen der Gegenwart bezieht. In einer Gegenwart, in der das menschliche Vorstellungsvermögen an seine Grenzen stößt, stellt Karma Ltd. Extended die Kraft der Imagination ins Zentrum, um nach alternativen Erzählungen in der Gegenwart und nahen Zukunft zu suchen. Karma Ltd. Extended ist politisch, poetisch, performativ, intersektional feministisch, experimentell und vieles mehr.
 
Gefördert durch die Senatsverwaltung für Kultur und Europa. Chapter #4: Post-Internet Mythologies ist eine Kooperation mit dem Torstraßen Festival.
 
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CHAPTER #3: VARIATIONS ON TIME

Fri 27.04 to Sun 27.05 // OPENING // ACUD GALERIE
CHAPTER #3: VARIATIONS ON TIME

Karma Ltd. Extended presents VARIATIONS ON TIME, the third chapter of the curatorial collective @ Acud Galerie.
 
OPENING: 27.04.2018 @ACUD GALERIE – 18:00 with Kapwani Kiwanga and Susanne M. Winterling.
SUNDAY MATINEE ABOUT VARIATIONS ON TIME: 06.05.2018 @ ACUD STUDIO 11:00-14:00
Artist talk: Susanne M. Winterling
Screening: “The Sun Ra Repatriation Project” by Kapwani Kiwanga
Performance: Emilija Skarnulyte
Free entrance
 
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The dominant model of time in contemporary Western societies is known as a linear, goal-oriented time: a ‘mechanical’ time that can be measured, owned, used, bought and sold by humans. Thinkers such as the geologist James Hutton, the author of the Deep Time theory, have described that the age of the Earth has been determined to be around 4.55 billion years. Humans have been around for an extremely short period on this geological timeline. In the third chapter Variations on Time, Karma Ltd. Extended presents the work of artists who deal with non-anthropocentric, organic tenses and question the traditional time patterns. By providing access to forms of knowledge and understandings that the dominant linear and anthropocentric time culture suppresses, they invite us to imagine different ways of interspecies co-existence and counter-narratives.
 
Working with sound, film, performance, and objects, Kapwani Kiwanga (born in Canada, based in Paris) relies on extensive research to transform raw information into investigations of historical narratives and their impact on political, social, and community formation. Her work focuses on sites specific to Africa and the African diaspora, examining how certain events expand and unfold into popular and folk narratives, and revealing how these stories take shape in objects and oral histories. Trained as an anthropologist, Kiwanga performs this role in her artistic practice, using historical information to construct narratives about groups of people. Kiwanga is not only invested in the past but also the future, creating speculative dossiers from future civilizations to reflect on the impact of historical events.
 
In the series Subduction Studies (2015-2017), Kiwanga observes the space between Earths continents, specifically Africa and Europe. The speculation of Pangaea Ultima suggests a supercontinent occurring again, which will see Europe slipping underneath Africa. This theory inspired Kiwanga to take photographs at the National Museum of Natural History in Paris of rock specimens from the Northern coast of Africa and Spain. By folding the photographs together, she not only demonstrates a new form but also a new geopolitical perspective, where two continents and their migrants would be geographically connected.
 
Kiwanga is the winner of the 2018 Frieze Artist Award. Her work has been shown at the Hammer Museum (Los Angeles, 2018), Tate Liverpool (2017) and Portikus (Frankfurt, 2017), among others. Kiwanga’s performances have been presented at Documenta 14 (Athens, 2017), Momentum 9 (Oslo, 2017); Tate Modern (London, 2014) and Centre Pompidou (Paris, 2014), among others.
 
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Susanne M. Winterling (born and living in Rehau and Berlin, Germany) works across a range of 
media to explore the sentient economy, digital cultures and the social life of materials in the environment. Winterling’s practice reflects upon political as well as aesthetic entanglements and power structures among human/animal/matter.Forms and materials narrate about the relationship between species and elements in today’s challenging geopolitical context. Working across a variety of media and with a constant challenging and questioning of artistic media in society, Winterling is known for her time-based installations that critically engage the representation of reality. Prevailing modernistic concepts, power structures, and hierarchical historiographies are captured and investigated in her work in the form of spatial constellations. Her practice emphasizes what pure information and form leaves out – including a sensual approach to media and material as well as body flows. Winterling undertakes affective and material-based research that highlights the subjective interaction between producers, viewers, materials, and species in our ecology.
 
Susanne Winterling ’s recent research has centered around microscopic and satelitte image captured marine organisms called dinoflagellates. These protagonists are bioluminescent: when mechanically activated—by the movement of swimmers or boats—populations of dinoflagellates cause a blue glow in the water. Physicist-cum-philosopher Karen Barad cites “dinos” as one instance of “queer” nature: they “are neither plant nor animal, but can act as both.” Winterling calls the bioluminescent dinoflagellates and the ecosystems in which they are embedded an “affective, haptic system.” The teeny organisms react to touch in a way the artist compares to a living touchscreen. In this, she deliberately blurs the lines between the human hand, technology, and plankton. The viewer is put at eye level with the suspended and enlarged organism, albeit one that doesn’t have eyes or a central nervous system. While being a perfect example of embodiment the sentient species are an alarmsystem for changes now heavily announced on the planet. In so doing they suggest an alternative way to imagine communication and community while some awaken by melting ice have turned toxic and remind us of a future with transformations to come.
 
Her recent works and projects have been shown at the tba 21 Vienna (2017) MIT List Visual Arts Center (2017), Contour Biennale 8 (2017), Kunstverein Lagenhagen (2016), e-flux in New York (2015) and at the Fridericianum Kassel (2014).
 
Curated by Pauline Doutreluingne, Jana J.Haeckel, and Petra Poelzl
 
Assistant Curator: Camila Palomino
Gallery Management: Silvia Prolunghi
Press: Marianne Jacquet
Curatorial Intern: Hazal Kaygusuz and Diane Esnault
 
 
SAVE THE DATE:
Sunday Matinee about Variations on Time @ ACUD STUDIO
6.05.2018: 11h – 14h
Free entrance
 
Artist talk: Susanne M. Winterling with Pauline Doutreluingne
Screening: “The Sun Ra Repatriation Project” by Kapwani Kiwanga
Performance: Cloud Chamber by Emilija Skarnulyte
 
Cloud Chamber explores questions of the beginning of the universe in relation to the geological ungrounding processes, invisible structures, geo-traumas and deep time. It is a fictional visual meditation about contemporary science and a cross sections of the larger systems of power and the politics of desire.The relations between humans and nonhumans become transfigured and weaved equally into the new forms of life.
 
Funded by the Berlin Senate Department for Culture and Europe.
 
karma-partners-logos-senat
 
Supported by Tanja Wagner
 
Address:
Acud Galerie, Veteranenstraße 21, 10119 Berlin
Opening hours: Fri-Sat-Sun 13h-19h
For press inquiries: karmapress@acudmachtneu.com



KARMA LTD EXTENDED: MINE – THE FILM WILL ALWAYS BE YOU

Sat 14.04 to Sat 14.04 // SCREENING // ACUD GALERIE
KARMA LTD EXTENDED: MINE – THE FILM WILL ALWAYS BE YOU

MINE – “The Film Will Always Be You”
A film program series curated by artist Abrie Fourie that seeks to explore the myriad ways in which we identify and position our selves.
 
MINE is a selection of films of mainly South African artists and the diaspora, as well as artists from other parts of the world living in South Africa. MINE was first shown at Iwalewahaus, University of Bayreuth in 2011. Since then, various iterations of MINE have been shown at DUCTAC Dubai (United Arab Emirates), University of Johannesburg, and University of the Free State (Bloemfontein, South Africa). In 2013 MINE was hosted by MC2a & Novart (Bordeaux) and by Khiasma Paris (France). The Tate Modern London staged a revised version of MINE, titled The Film Will Always Be You: South African Artists On Screen, as part of SA-UK Seasons 2014-2015 in collaboration with Tate curator Zoe Whitley. In 2017 MINE was shown as an exhibition at the Latrobe Regional Gallery (Australia). MINE is an associated project of Modern Art Projects South Africa.
 
Artists:
Bridget Baker, Dineo Bopape, Jacques Coetzer, Barend de Wet, Teboho Edkins, Neville Gabie, Simon Gush, William Kentridge, Donna Kukama, Michael MacGarry, Nandipha Mntambo, Mohau Modisakeng, Tabita Rezaire, Robin Rhode, Athi-patra Ruga, Berni Searle, Lerato Shadi, Penny Siopis, Gregg Smith, Johan Thom, Minnette Vári
 
The films opened an enormous door because they gave me a sense that it was possible to work without a program in advance, without first having written a script – a sense that if you work conscientiously and hard, and there is something inside you that is of interest, you yourself will be the film and the film will always be you. – William Kentridge
 
Part of Transcultural Transience, the second chapter of the curatorial program Karma Ltd Extended @ Acud Macht Neu.
 
Please make your reservation to karma@acudmachtneu.de
 
Funded by
karma-partners-logos-senat
 
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SA 14.4 // 21H15 // 7€
ACUD KINO // SCREENING
KARMA LTD. EXTENDED
MINE – THE FILM WILL ALWAYS BE YOU
a film program series curated by artist abrie fourie that seeks to explore the myriad ways in which we identify and position our selves
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